Gezondheid en dieet

Gezonde voeding is voor iedereen belangrijk, onafhankelijk van het gewicht.
Je lichaam functioneert namelijk niet vanzelf. Om processen zoals de groei van haren en nagels mogelijk te maken, heeft het lichaam voedingsstoffen (= vitamines, mineralen, vezels, eiwitten, vetten en koolhydraten) nodig.
Bij een tekort aan voedingsstoffen kan het lichaam niet goed zijn werk doen.
Zo gebruikt de huid vitamine C voor de aanmaak van een bepaald eiwit (collageen). Dit eiwit geeft stevigheid aan de huid. Een tekort aan vitamine C leidt dan ook tot een mindere conditie van de huid.
Ijzer heb je nodig om zuurstof te vervoeren. Bij een gebrek aan ijzer komt zuurstof niet op de juiste plaats terecht. Organen krijgen daardoor een tekort, waardoor je lichaam minder functioneert. Dit merk je, want je wordt eerder moe.

Verder gebruikt het lichaam voedingsstoffen als bouwstof. Botten zijn opgebouwd uit calcium en spieren en organen uit eiwitten. Je kunt eigenlijk wel zeggen dat je bent wat je eet. En dat verklaart waarom voeding zo belangrijk is.

Eet dus producten met genoeg voedingsstoffen, zodat je lichaam optimaal kan functioneren. Hierbij zul je je prettiger voelen, fitter en minder moe. Bovendien krijgen ziekten in zon situatie minder kans.
Maar eet niet te veel. Ook niet in het geval van een normaal of een te laag gewicht. Een overmatige voeding is belastend voor je lichaam. Je organen moeten hierbij meer verwerken, waardoor ze 'overuren draaien'. Gun je lichaam dus voldoende rust door het eten van de juiste hoeveelheid.
Variren is ontzettend belangrijk, want met een afwisselende voeding krijg je meer verschillende vitamines en mineralen binnen en het maakt maaltijden smakelijker. Bovendien is de kans op hoge concentraties aan schadelijke stoffen in het lichaam minder groot. Helaas bevatten de meeste voedingsmiddelen in meer of mindere mate stoffen als zware metalen, bestrijdingsmiddelen of hormonen. Eet je constant hetzelfde, dan krijg je steeds n bepaalde stof binnen. Dit is niet gunstig, want je overschrijdt daarmee eerder de toxische grens (dit is de hoeveelheid waarbij een stof giftig wordt). Vervolgens kan de stof een negatieve invloed uitoefenen op je gezondheid.
Dit laatste geldt trouwens ook voor vitamines en mineralen. Want ook hierbij hoort een toxische grens: te grote hoeveelheden doen het lichaam minder goed functioneren en ze kunnen de werking van andere vitamines en mineralen tegen gaan. Dit gegeven benadrukt het belang van een gevarieerde voeding.

Je kunt op talloze manieren een verantwoord eetpatroon samenstellen. Zo kun je muesli nemen als ontbijt. Maar je kunt ook kiezen voor brood, pap of voor een fruitontbijt. Je kunt kiezen uit allerlei soorten groenten en fruit en je kunt vlees afwisselen met soja of vis.
En met een beetje handigheid kun je zelfs met een (magere) pizza, een gebakje of met een ijsje nog verantwoord eten, mits er juiste producten tegenover staan. Door al deze variatiemogelijkheden ben je behoorlijk vrij in al je keuzes en het biedt veel mogelijkheden.

Bedenk wel dat veel variren een behoorlijke voedingskennis vergt, anders krijg je te maken met tekorten aan bepaalde voedingsstoffen of je eet (ongemerkt) te veel. De ditist is bij het variren een goede hulp.